Kezdőlap
HU | EN | DE | FR | RU | RS | RO

Hód Iparos Klaszter

Kapacitásaink

Támogatott projektjeink

Partnereink

Hírek

A klaszterről

A Dél-Alföldi régióból

Országos gazdasági hírek

Pályázati lehetőségek

Közelgő események

Külföldi megjelenések

Kontakt

GALÉRIA

Klaszter-Reklámok

Újjászülethet a magyar ipar legendája?
2012-06-23
Az 1990-es években megszűnő magyar hajógyártásba lehelne új életet a kkv-k által frissen megalapított Magyar Hajótervező, Gyártó, Javító és Innovációs Klaszter.

Magyarországon 464 olyan település van, amely víz mellett helyezkedik el, ezekben 4,5 millió ember él, ez is bizonyítja, hogy hazánk számára fontos a vízi közlekedés - jelentette ki Csizmadia Norbert, a Nemzetgazdasági Minisztérium tervezéskoordinációért felelős államtitkára, aki szerint éppen ezért a szaktárca nagyon örült, amikor meghallotta a klaszter alapításának gondolatát.

Szerinte minden olyan város, ahol komoly szerepet kapott a vízi fejlesztés, komoly eredményeket ért el. Ilyen volt Barcelona, Lyon, vagy akár Regensburg, akik mind a kereskedelemben, mind a turizmusban, mind a rekreációban, mind pedig a közlekedésben "eredménnyel használják a vizet". Magyarországnak tehát van egy kék autósztrádája, amit nem használ ki - fogalmazott Csizmadia, aki szerint arra is lehet építeni, hogy a magyar flotta, illetve matrózképzés máig híres az egész világon.

 

Amíg az államigazgatásban egységesen kezelik a járműipart, addig a Nemzeti Külgazdasági Hivatalban (HITA) különválasztják őket, így mára már van külön felelőse a hajóiparnak is - jelentette ki Kerekes Sándor, a szervezet alelnöke. A vezető örömének adott hangot, hogy a klasztert nem azért hozták létre, mert így könnyebb pályázati forráshoz jutni, hanem mert először megvolt az alapgondolat, ezt követte a projekt kidolgozása, majd a klaszter létrehozása. Ezáltal pedig meg tudják osztani az erőforrásokat, közösen tudnak terméket fejleszteni és így nagyobb esélyük van - akár a külföldi - piacra lépni.
 
Kerekes szerint kevés ilyen jól működő koncepciót látott az elmúlt időszakban, hiszen minden tevékenységet integráltak a klaszterben, amely így ki tudja használni, hogy a folyami hajózás az egész világon egyre nagyobb népszerűségnek örvend, mindenki új szállítási útvonalakat keres.
 
A piac adott, hiszen a régi szocialista országokban számos olyan Ganz daruk, anyagmozgató-eszközök maradtak meg, melyek felújítása például megrendelést jelenthet, hiszek ezek az országok nem új eszközöket akarnak, hanem felújítani a meglévő szerkezeteket - mondta a Napi Gazdaság Online érdeklődésére Kerekes György, majd hozzátette, hogy nemrég például Kubából jött egy érdeklődés, nemsokára ki is utaznak a szakemberek, hogy körülnézhessenek a helyszínen. De ezen kívül Uruguayból is jött egy hasonló megkeresés, míg az új hajók eladásának Nyugat-Európában lehet a legjobb piaca Kerekes szerint.
 
Hajógyár helyett összefogás
 
Nem hittem volna, hogy idáig jutunk, amikor 2005-2006-ban elkezdtünk foglalkozni az agglomerációs hajózás fejlesztésével - jelentette ki Götz Sándor, az előkészítő bizottság vezetője. Az ötlet folyamatosan jelent meg, idővel pedig megerősödött a hitük, hogy érdemes belevágni abba, hogy egy új hajóipart hoznának létre.
 
Az indulás során nem egy új acélhajó-gyárat akarnak létrehozni, hanem az elsődleges cél, hogy összehozzák azokat a kis cégeket, akik képesek hajót tervezni, készíteni. Ezzel párhuzamosan pedig "megelőznék a kort" és egy korszerű, környezetbarát és emissziómentes hajózást valósítanának meg. A megújuló energiák használata iránt elkötelezett a klaszter, egyelőre folyékonyföldgáz-hajtásban (lng) gondolkodnak, de elképzelhető, hogy később áttérnek a villamos energiára. Az innováció azonban nem csupán a környezetvédelemben merülne ki, a jelenlegi acélszerkezetű hajók helyett könnyűszerkezetű hajókat gyártanának, de ezen kívül is olyan korszerű technológiát, informatikát használnának, amit akár külföldön is el lehetne adni.
 
A fővárosi agglomerációs hajózás megerősítése lenne az első hazai lépés, ezt követnék az olyan közös fejlesztések, melyek révén az egész világon életképes terméket hoznának létre - mondta Götz. Az első két, Budapesten használatos katamarán a reményeik szerint 2014 második felében készülhetne el. A célok mindenesetre ambiciózusak, az agglomerációs hajózás beindulásával 2020-ra napi húszezer utassal számolnak.
 
A lehetőség adott Götz szerint: a Napi Gazdaság Online kérdésére elárulta, hogy bár saját piaci elemzést nem végeztek, az uniós statisztikák azonban arról árulkodnak, hogy a folyami-, a konténer-, a szállodahajózás, a kemikáliák vízi szállítása területén a válság alatt is 10 százalékos növekedést regisztráltak, aminek köszönhetően a hajógyárak 8-10 hajóval túl vannak jegyezve, márpedig egy jó termékkel ebbe a piaci résbe be lehetne törni. Az is előny lehet, hogy - miközben 7-800 hajó halad a Dunán - sem Ausztriában, sem Szerbiában nincsen jelenleg hajójavító üzem, így ezt a piaci rést is ki lehetne használni.
 
A végső cél, hogy immár magyar lobogó alatt is közlekedjenek nagy dunai turistahajók és a külföldön dolgozó magyar személyzet visszajöjjön egy hazai hajóra. Szerinte a versenyképességgel nem lesz gond, hiszen a számításaik szerint alá tudnak vágni a nemzetközi áraknak. Ezt részben a nyugatihoz képest alacsony munkabéreknek köszönhető, másrészt pedig annak, hogy a termelés minden folyamatában odafigyelnek a költségtakarékos szemléletre. A pénznél is fontosabb az elhatározás - mondta Götz -, mindezek ellenére a klaszter kihasználná azt a lehetőséget, hogy 2015-ig 1500 milliárd eurót lehet elkölteni a közlekedés fejlesztésére.
Forrás: Napi Gazdaság
« Vissza

GYIK

Hasznos

V.I.P. tartalmak

Klaszter fórum

Hírlevél archivum

HÓD Iparos Klaszter - Akkreditált Innovációs Klaszter minősítés előtt álló klaszter, melyben Dél-Alföldi régió cégei, vállalkozói tömörülek. A klaszterben elsősorban fémipari területre specializálódott, egyedi alkatrészeket, gépipari berendezéseket és fémmegmunkálási gépeket gyártó cégek tömörültek. A klaszter bővülésének köszönhetően mára már könnyűipari és vegyipari területen is egyaránt számos taggal rendelkezik.

iparos klaszter, alkatrész gyártás, ipari klaszter, egyedi alkatrészek gyártása, gépipari klaszter, gép gyártása, utángyártott alkatrészek, akkreditált innovációs klaszter, gépalkatrész

2012 © Copyright - Iparos Klaszter - Minden jog fenntartva.
Kezdőlap | Hírek | Kontakt